Ahhoz képest, hogy mennyi rajongó fejezte ki szkepticizmusát, miután kiderült, a Disney a Star
Wars jogok megvétele után komolyabban is beindítja a franchise-t, az eredeti
trilógia folytatásával, antológia-filmekkel, meg miegymással, a nagy stúdió
immár másodjára bizonyítja be, hogy valóban érti, és helyén kezeli ezt a
világot, legalább annyira vágja a lényeget, mint egy protokoll droid a
valószínűség-számítást. A Zsivány Egyes: Egy Star Wars történet az első
olyan egész estés mozifilm, mely nem a Skywalker-família drámáját boncolgatja,
hanem egy jól ismert, mégis eddig még nem látott sztorit mesél el, új
karakterekkel, új megvilágítással. Az univerzum maradt a régi, a néző már az
első perc után otthon érzi magát benne, mégis egy teljesen más oldaláról
mutatja be azt, amit már jó néhányszor láttunk, viszont nem olyan formában,
mint ahogy itt. A Star Wars univerzuma egyébként is szinte kimeríthetetlen
téma, több ezer év átfogó meséje, ahol megannyi érdekes figura, fontos szereplő
fordul meg, ahol különböző érdekes események, epikus tettek, izgalmas
történetek rejtőznek, mindig van benne valami új felfedeznivaló, elbűvölő
világok – olyan helyszínek ahova a nézők újra, meg újra el akarnak látogatni.
Jóval többről szól már ez az egész, mint arról a hat (vagyis tavaly óta hét)
filmről, ezt mindenki tudja. A Disney is meglátta ebben a lehetőséget, és bár
egyelőre még kevésbé bátrak, szép lassan tágul a látókörük is. Az első
antológia-mozi biztosra megy, és abba a korszakba teszi le a képzeletbeli x-et,
melyet a legtöbben szeretnek, és ami túlzás nélkül a Star Wars univerzum
legzseniálisabb, egyben legemlékezetesebb időszaka: az eredeti trilógia
idejébe.
A Zsivány Egyes
a sorozat kronológiája szerint közvetlenül az Egy új remény előtt
játszódik. Az immár két évtizede zsarnokoskodó Galaktikus Birodalom
hidegvérrel, és brutális elnyomással uralkodik az egész galaxis felett,
vasmarokkal próbálja feltartani a rendet, miközben látszólag teljesen
érinthetetlennek tűnik. Fű alatt egy ideje már szerveződik a felkelés, amely a
rezsim megbuktatására törekszik, de rettenetesen kevesen vannak, napról napra
tucatjával halnak meg, kissé szervezetlenek, és nem rendelkeznek olyan
eszközökkel, amelynek segítségével komolyabban odacsaphatnának a Birodalomnak.
A Lázadók Szövetsége ennek ellenére bátran küzd, bármennyire is hiábavalónak
tűnik az egész. Amikor tudomást szereznek róla, hogy a Birodalom egy titokzatos
új szuperfegyver készítésébe fogott, felpörögnek az események. Kiszabadítják az
egyik birodalmi munkatáborból azt a Jyn Erso nevű lányt, akinek apja nagy
szerepet játszott a Halálcsillag megalkotásában, és nemsokára egy többtagú,
színes egyéniségekből álló osztag alakul, akik elindulnak ellopni a tervrajzokat,
amelyek segítségével a Lázadók megsemmisíthetnék a bolygókat is elpusztítani
képes szuperfegyvert, nagy arculcsapást okozva ezzel a Birodalomnak…
A hype ugyan most nem
volt olyan hatalmas, mint Az ébredő Erő esetében, bár erős marketingből,
és felfokozott várakozásokból a Zsivány Egyesnek is kijutott, a
szélsőséges véleményekről nem is beszélve. A legtöbbet nyugodtan tegyük is
félre, vagy felejtsük el, nem ez a produkció fog egy szintre kerülni a
klasszikus három epizóddal, A Birodalom visszavággal egy lapon emlegetni
pedig totálisan felesleges – nem lesz már olyan egy Star Wars film sem, mint az
eredeti trilógia, de ez talán pont így van jól. A dolog másik fele, hogy a Zsivány Egyes leginkább az előbb említett középső résszel rokonítható
össze: ízig-vérig belesimul az univerzumba, a komolyabb fajtából való, sőt,
talán több is annál. Nem az a hagyományos Star Wars mozi, inkább egy háborús
film, ahol kicsit visszavették a fantasy-elemeket, és a világra jellemző
receptek mellett nyakon öntötték egy kis realizmussal, na meg földhözragadtsággal.
Már amennyire szó lehet realizmusról, meg földhözragadtságról egy ilyen alkotás
esetében. A legnagyobb erőssége mégis az atmoszféra-teremtés. Persze teljes
mértékben az eredeti trilógián alapul minden, de nyoma sincs annak az erkölcsi
tisztaságnak, amit a Lázadók képviseltek. Akik a korábbi filmekben daliás,
tisztességes, feddhetetlen szabadságharcosok voltak, itt már sokkal
komplikáltabb a jellemük. Senki sem velejéig jó, néha „a cél szentesíti az
eszközt” felfogást alkalmazzák, a győzelem érdekében mocskos tettekre
vetemednek, ami kis híján még a Birodalom diktatórikus módszereivel is felvenné
a versenyt. Bár a Star Wars filmek egyik nagy jellemzője, hogy mindegyikben
egyértelmű, ki a rossz, és ki a jó, a Zsivány Egyes olyan egyedülállóan
árnyalt módon ábrázolja a Lázadók Szövetségét, amire eddig még nem volt példa.
A vészjósló hangulat az
egész filmre rányomja a bélyegét, végig érezzük, hogy ez nem az a könnyed mese,
és hiába a még mindig alacsony korhatár, sikerül érzékeltetni, hogy ezúttal
magával a kőkemény háborúval szembesülünk, melynek szintén kőkemény tétjei
vannak. A produkciós dizájn pedig csodálatos. Az építmények, űrhajók, és a
ruhák nagy részét teljesen átmentették az Egy új reményből, abszolút
megidézi az eredeti trilógia dizájnját, végig koszos, elhasznált, lepukkant
közeg uralkodik, a hangulat egyértelműen A Birodalom visszavághoz áll a
legközelebb. Rongyos ruhákban flangáló Lázadók, leharcolt városok, falvak,
esőzések, sáros, koszos páncélok, elnyűtt, fáradt emberek, akikben még pislákol
némi remény, de végig tudják, micsoda giga-fenyegetéssel harcolnak. A Zsivány Egyes eközben nélkülöz mindenféle felesleges elemet, ami
manapság már szinte kötelező a hollywoodi blockbustereknél, nincs kényszeredett
szerelmi szál, erőltetett poénkodás, semmi olyan, ami befolyásolná a rideg,
velőtrázó összképet. A karakterek kidolgozottságára lehet némi panasz, de
ezeknek a problémáknak egy része inkább a játékidőből adódik, mintsem a
forgatókönyvből. Egy 2 órás film során természetes, hogy néhány szereplő
elsikkad, vagy nem jut elég idő rá, ahogy az utóforgatások is meglátszanak
rajta. Ettől függetlenül a színészek megteszik, ami tőlük telik: Felicity Jones
karakteres, és élettel tölti meg a figurát, a szegényes jellemrajz ellenére is,
a Zsiványok többi tagja sem annyira kidolgozott, mégis emlékezni fogunk rájuk,
Ben Mendelsohn pedig igazi, számító, ikonikus főgenya.
És hogy ezúttal mit
kapnak az arcukba a Star Wars rajongók? Az előbb említett klasszikus környezet,
ismerős hangok, gépek, hajók, jelmezek mellett rengeteg kikacsintást, utalást,
vendégszereplők egész garmadáját, az elhunyt, vagy idős színészek fiatal CGI-arcmásával
(na jó, ezt mondjuk kicsit túltolták), egy olyan történetet, ami remekül
illeszkedik a harmadik, és negyedik epizód közé. Egyszerre idézi meg az Egy
új reményt, miközben bizonyos pontokon ki is egészíti azt. Megmagyaráz
néhány olyan sztori-béli elemet a negyedik részből, amin annak idején húztuk a
szánkat. Mindezt pedig egy nagyszerű csatajelenet koronázza meg a fináléban,
amire nem lehet azt mondani, hogy újdonság lenne, mégis, Gareth Edwards
rendező, és a stáb többi tagja valami piszkosul kiváló módon ráérzett arra, mit
is jelent a Star Wars. Rajongóként, és talán laikusként is lehetetlen elmenni
amellett, amit a film utolsó felvonása mutat, a lövöldözéssel, robbanással, harccal,
űrcsatával, és az elmaradhatatlan lépegetőkkel, egyszerűen minden a helyén van,
igazi háborús mozihoz méltóan, a komorabb hangulat miatt pedig szinte minden
halálnak súlya van, szemben George Lucas filmjeivel, ahol nyugodtan
meghalhatott akár egyszerre több ezer ember, mindenféle következmény, vagy
elmélázás nélkül. A legvége pedig tartalmaz egy olyan hihetetlenül durva,
intenzív 5 percet, amitől rajongóként garantáltan merevedésed lesz, úgy
vigyorogsz majd, mint egy kisgyerek ajándékbontáskor, kiráz a hideg, hangosan
ujjongsz.
A Zsivány
Egyessel megint egy olyan Star Wars film született meg, ami a rajongóknak
minden vita nélkül kötelező, és aki valaha, egy kicsit is szerette ezt az
univerzumot, az rögtön váltson rá jegyet. A stábnak tökéletesen sikerült
megidéznie a jól ismert közeget, filmeket, apró elemeket is, de ahelyett, hogy
megmaradna a meseszerű, fantasys felfogásnál, jóval meredekebb, komolyabb, és
ridegebb irány felé viszi a koncepciót. De sosem olyan szinten, amiért szó
érheti a ház elejét, ez a film még mindig egy Star Wars mozi, egy monumentális,
epikus űropera, minden velejárójával együtt. Az némiképp bezavarhat a képbe,
hogy a zeneszerző ezúttal nem John Williams volt, hanem Michael Giacchino,
akinek ráadásul alig 3 hét állt rendelkezésre, hogy megírja a film muzsikáit,
ez meg is látszik a végeredményen, közel sem olyan erőteljes, és dallamos, mint
kellene, a kontraszt a klasszikus taktusok felcsendülésénél a legnagyobb. Az
itt-ott érezhető negatívumok ellenére azonban a Disney ismét maximálisan
ráérzett a receptre, a Zsivány Egyes remek módon gazdagítja ezt a színes
univerzumot, közben az olyan klasszikusok hatása, mint A piszkos
tizenkettő, vagy a Ryan közlegény megmentése is letagadhatatlan. A
kezdeti szkepticizmus szép lassan enyhülni kezd, amíg a stúdió képes hozni a
színvonalat, és ilyen minőségben prezentálni a jövőbeli produkciókat, akkor
felőlem minden évben jöhet egy Star Wars film.