Geekz, képregény
Batman: Föld-1
Geekz, képregény
Gotham sötét árnyéka mindenkit bekebelez.
A Sötét Lovag eredetét sokan, sokféleképpen elmesélték már az évek során, de közülük a legismertebb, egyben talán a legjobb a magyarul is megjelent Első év, Frank Miller tollából, mely nemcsak hogy sikeresen alkotta újra Batman legendáját a ’80-as években, egy felnőttesebb képregényes korszak előfutáraként, de Miller annyira eltalált valamit ott és akkor, hogy az összes utána következő eredetsztorit az ő alkotásához mérik. Ezért sincs könnyű dolga annak az írónak, aki arra a feladatra vállalkozik, hogy elődeitől eltérő módon, újra bemutassa a karakter mítoszának kezdetét, másrészt Bruce Wayne Batmanné válásának egyes részletei (különösen szüleinek meggyilkolása, és az amögött meghúzódó különböző okok, indítékok) annyira érzékeny gócpontokat jelentenek, amibe még a legtehetségesebb alkotónak is könnyen beletörhet a bicskája. Kétélű fegyver ez, hiszen ha valami túlságosan támaszkodik a korábbi verziókra, akkor könnyen elmerül az érdektelenség posványában, viszont ha merőben elüt tőlük, akkor isten irgalmazzon annak, aki radikális eszközeivel kivívja a rajongók egyöntetű gyűlöletét – garantáltan keresztre feszítéssel, vagy nyilvános megkövezéssel egyenértékű verdikt lesz a sorsa, az ítélet végrehajtását pedig mindenféle lelkiismeret-furdalás nélkül fogják elkövetni a karaktert kedvencükként bálványozó feltüzelt fanok. Kifejezetten macerás tehát ennek a két ellentétes oldalnak a vékony kötelén egyensúlyozni, viszont a DC pápája, Geoff Johns szerencsére megtalálta az arany középutat a két szélsőség között, és Föld-1 című képregénye (ami természetesen a Sötét Lovag keletkezését regéli el új köntösben) minden zokszó nélkül nyugodtan odailleszthető a többi Batman-eredettörténet mellé. Nemcsak méltó párját ritkítja az örökzöld klasszikusoknak, de már-már azok szintjére is fel tud érni.  



Johns mindezt úgy viszi sikerre, hogy egyrészt serényen merít a korábbi eredetsztorikból és a karakter egyéb fontos karrier-állomásaiból, legyen az Miller előbb említett klasszikusa, Tim Burton két mozifilmje, vagy Christopher Nolan trilógiaindító Batman: Kezdődik!-je. Ám ezúttal ezek nem hátrányként, hanem kifejezetten előnyként funkcionálnak, hiszen a tárgyalt alkotások megidézése által egy olyan közegbe helyeződik a főhős, ami nemcsak minden rajongó, hanem azok számára is ismerős lehet, akik eddig maximum csak érintőlegesen találkoztak a Denevéremberrel. A Batman képregényekhez mérve is kiemelten veszélyes, mocskos és bűnrágta Gotham City Föld-1-beli változata minden ízében Az  első évben látott miliőt eleveníti fel, csakhogy jóval brutálisabb és vadabb annál. Amíg Miller történetében volt egy aprócska reménysugár, egy jobb, békésebb és normálisabb nagyváros ígérete, addig Johns oldalról-oldalra jobban elhiteti az olvasóval, hogy ezt a helyet még a Gordon és a Batman-félék sem tudják megmenteni, és úgy összességében visszafordíthatatlanul, fénysebességgel halad az egész a bűzlő szarverem legmélye felé. Olyan sokmilliós metropolisz ez, ami röhögve nyeli le, rágja meg, majd köpi ki a jó embereket, ahova egy atombomba ledobása valóságos megváltást jelentene.  A rendőröket többé már nem lefizetik, inkább megfélemlítik, a civilek tehetetlenek, a városvezetés Oswald Cobblepot polgármesterrel az élen velejéig korrupt, és perverz, beteg sorozatgyilkosokkal játszik össze (voltaképp a Batman visszatér politikus-karriert dédelgető Pingvinjének sötét és embertelen disztópiáját láthatjuk), ezt a küllemében csillogó, de belülről gátlástalan és erkölcstelen rendszert látszólag a világon semmi és senki nem döntheti meg.  


És itt jön képbe a Föld-1 másik oldala, pontosabban Batman mítoszának modernizálása, aminek legmegfelelőbb módját Johns a képregénybeli világ lehető legrealisztikusabb szintre való lehozásán keresztül látja. Néhány, a karakterrel évtizedek óta kéz a kézben járó elemet teljesen elhagy (Bruce Wayne ezúttal nem látogatott el messzi földrészekre, hogy eltanulja a különböző harcművészetek csínját-bínját, és egyelőre barlangja sincs), ami a gyakorlott olvasókat biztosan meglepetésként fogja érni, azonban mindezek a változtatások magukkal hozzák a sallangmentesség kellemes felismerését, ami által egy sokkal cicomátlanabb Sötét Lovag rajzolódik ki előttünk, aki szó szerint két lábbal a földön jár. Épphogy csak megkezdte bűnüldözői pályáját, kevés tapasztalattal rendelkezik, ennek köszönhetően gyakorlottsága sem a legmegfelelőbb, ezért tetőkről zuhan le, meglövik, és jópárszor el is verik rajta a port. A történet kulcsa a valóság és az életszerűség irányába tett kiemelt figyelem: ez a Batman még vonatkozó társainál is egy sokkalta sebezhetőbb, hihetőbb és valószerűbb alak – egyáltalán nem hős, csupán csak egy ember. Johns még ennél is tovább megy, Bruce és Alfred megszokott, sokszor enyhe, vagy ironikus humorral töltött kapcsolatát elfelejthetjük (ahogy úgy általában a humort is), itt mindkettejük hátát nehéz súly nyomja, múltbéli démonok, melyektől képtelenek megszabadulni. Amolyan kénytelenül-kelletlenül összekovácsolódott harcostársak ők, akik eltérő meggyőződésük és heves vérmérsékletük miatt néha még ökölharcba is bonyolódnak egymással.  



Egy Batman eredetsztori többé-kevésbé a Wayne-família meggyilkolásának bemutatásán bukhat el, de Johns itt is a többi esetben már bevált módszert alkalmazza. Azaz néhány elválaszthatatlan tulajdonságot meghagy (pl. az eltépett gyöngysort a The Dark Knight Returns-ből), mást viszont megváltoztat, épp csak annyira, hogy az illeszkedjen a karakterhez, de mégis új legyen egy kicsit. Így lesz Bruce szüleinek halálából kegyetlen, már-már rekeszizmokat megtáncoltató keserű irónia, és így válik a meggyilkolásuk okainak kivizsgálása, és a tettesek felkutatása a történet elsődleges katalizátorává. Ráadásul ebben a vízióban a hírhedt Arkham-család generációkkal korábban beházasodott a Wayne-dinasztiába, Gotham City felépítése így legalább annyira kötődik a pszichopata jegyeket magukon viselő Arkham-okhoz, mint a Wayne-névhez – ezek után kettőt találhattok, hogy hol játszódik a finálé. A kitűnő sztorira Gary Frank remek rajzai teszik fel a koronát, melyek szokás szerint aprólékosak és szemet gyönyörködtetőek, a képi világ pedig a történet szinte humortalan stílusához illően puritán, majdhogynem csak fekete, szürke és barna színekkel, illetve azoknak különböző árnyalataival találkozhatunk. A komikumot nélkülöző megközelítés egyébként kifejezetten jót tett a képregénynek, mivel még jobban kihangsúlyozza az éjsötét atmoszférát és a nyers szikárságot, ami egy kemény hangulattal rendelkező összképet teremt, nem utolsósorban pedig egy, Batman rajongóknak és laikusoknak is lenyűgöző olvasmányt.  



A Föld-1-ben egyaránt megtalálhatja mindkét oldal a számítását: a hardcore fanokat az .érdekes változtatások ellenére is megmaradt Denevérember mítosz alapjai ránthatják be, de új olvasók megnyerésére is tökéletesen alkalmas. Ha történetesen még sosem volt a kezedben Batman-képregény, Johns és Frank szerzeménye kitűnő választás a kezdéshez. Erős karakterekkel, kemény hangulattal rendelkező alkotás, melynek éjsötét stílusával kevés társa vehetné fel a versenyt. Ábrázolás tekintetében páratlan, szuperhőstörténethez képest kiemelkedően brutális. Egy komor, szinte már saját életet élő, mindent bekebelező nagyvárossal, melynek gonoszságára senki sincs eléggé felkészülve...

Batman Különszám 2017/2 (2017)
Batman Különszám 2018/1 (2018)
Batman: Earth One (2012)
DVD / Blu-ray filmek olcsón
Kritikák
Star Wars: Az utolsó Jedik
A zabolátlan Erő kifürkészhetetlen útja.
Az Igazság Ligája
Kell egy csapat.
Friss kritikák
Venom
Pókember-univerzum Pókember nélkül, avagy a gumiszörny közbelép.
Halloween - A rémület éjszakája (Halloween)
Eljő a Gonosz!
Predator - A Ragadozó (The Predator)
A sportvadászat és a gerinckitépés filozófiája.
Meg - Az őscápa (The Meg)
A film, amiben Jason Statham lenyom egy Megalodont.
Mission: Impossible - Utóhatás (Mission: Impossible - Fallout)
A leglehetetlenebb küldetés: teljesítve.