Geekz, képregény
Batman: A Baglyok Bírósága
Geekz, képregény
A szárnyasok csatája.
2011-ben a DC Comics grandiózus sorsfordító eseményként beharangozott (akkorra már sokadik) nagy univerzum rebootja, a New 52 kapott hideget-meleget mind a kritikusoktól, mind pedig az olvasóktól, abban viszont szinte mindenki egyetértett, hogy a szintén újraindított önálló fő Batman-sorozat vita nélkül kiválóra sikeredett. A kiadó semmit sem bízott a véletlenre, ezért kapásból 11 (!!!) képregényt indított, amelyeknek mindegyike a Denevéremberhez kapcsolódott így, vagy úgy (hol főhősként, hol mellékszereplőként tűnt fel, máshol pedig a Batfamily-tagok vitték a showt), így persze elkerülhetetlen volt, hogy ezek közül némelyik idővel, vagy már rögtön az első számnál elsikkadjon, azonban Scott Snyder és Greg Capullo Bőregerét a szakma és a közönség is szorosan a keblére ölelte. Az igazat megvallva már az is hatalmas bizakodásra adott okot, hogy miután Grant Morrison hosszú évekig gyilkolta a Batman-mítoszt zavarosabbnál-zavarosabb ötletekkel, camp-szerű, vagy inkább egyenesen értelmetlenül idióta esztétikával, homályos utalgatásokkal és olyan koncepciókkal, amiket még az se nagyon értett, aki betéve tudja a figura történetét 1939-ig visszamenőleg, Snyder végre visszaterelte a Sötét Lovagot oda, ahová való. Egy huszáros vágással áthúzta Morrison balfaszoskodásait, és tanulmányozva (egyben megértve) a karakter kvintesszenciáját szépen az alapoktól indult el, egy olyan sötét és borongós, néhol már-már horrorisztikus sztorit kreálva, amely mindamellett, hogy a figura kezdeti éveinek hangulatát idézi, minden ízében modern történet is.  



Snyder önmagában már csak azért is megérdemelné a tiszteletet, mert egy totálisan közhelyes alapvetésből és ismerős, ezerszer felhasznált, illetve agyonkoptatott fordulatokból egy annyira szórakoztató, lendületes, sőt, erős sztorit hozott össze, ami után joggal állíthatjuk azt (mint ahogy sok olvasó és kritikus meg is jegyezte akkoriban), hogy Frank Miller óta csak nagyon kevesek, vagy talán senki sem írta ennyire jól Batmant. Nem kellett ehhez más, csak a karaktert meghatározó éjfekete miliő újbóli beemelése és egy ehhez tökéletesen passzoló fenyegetés, ami nem csupán a Batman védelmezte város bűn lepte utcáin, sötét sikátorai között és égbe emelkedő toronyházaiban burjánzott el, de a Sötét Lovag alól is egykettőre kirántja az addig elmozdíthatatlannak hitt szőnyeget. Gothamet eddig sem fényesítette el a tisztesség és az erkölcsösség csillaga: sok mindent megélt már a város, vízmérgezéstől kezdve, gyilkos víruson át, pusztító földrengésig bezárólag (a káoszt elhozni akaró pszichopata gyilkosokról és gengszterekről nem is beszélve), ámde a Baglyok Bíróságához képest mindez smafu. Az ősi társaság, amely évszázadok óta irányítja a háttérben megbújva Gotham sorsát sokáig csupán csak legenda volt, egy hátborzongató rémmese, amivel a gyerekeket ijesztgették, de egy furcsa gyilkosságot követően Batman nyomozni kezd, és miután Bruce Wayne-t is célba veszik, hamar kiderül, hogy a legenda igaz – a Bíróság teljesen magának akarja Gothamet, és bárkit eltesznek láb alól, aki az útjukba áll.  



Snyder írói tehetsége főleg a sajátos, a sorozatra és a karakterre egyaránt jellemző koromfekete hangulat erős és sallangmentes prezentálásakor mutatkozik meg. Lényegében semmi újat és forradalmit nem hozott magával (a szupertitkos, mindent és mindenkit irányító szervezet, illetve a főhős ellen indított többfrontos támadás mind-mind olyan elem, amiket láthattunk már korábban Batman-képregényekben, nem is egyszer), ugyanakkor, mint oly’ sokszor, úgy most sem az a lényeg, hogy „mit”, hanem az „hogyan.” Mert Snyder piszkosul jól tud írni, legyen szó a Bagolybíróság mindent átszövő befolyásáról (amit nem mellesleg remekül illeszt bele a Batman-univerzumba), vagy a fekete humorral vegyített naturalisztikus képekről (vegyük pl. azt, amikor egy felboncolt holttest üregén keresztül nézhetjük végig Gordon rendőrfőnök és a patológus beszélgetését), de a pozitívumok közé tartozik a képregényekben manapság igencsak hanyagolt narráció is. A képregényműfaj egy ideje nagyon megakar szabadulni ettől a sokszor csak feleslegesen erőltetett elemtől, ami anno elvitathatatlan velejárója volt a rajzolt képkockáknak, ám ahogy komolyodott a kilencedik művészeti ág, úgy hanyagolták fokozatosan őket, itt viszont illik a kőkemény, sötét, noiros feelinghez, ezen kívül pedig tökéletesen tükrözi Batman világának komor filozófiáját – emellett nem egy prózai gondolat gyönyörű keretet is ad ezeknek a belső monológoknak.  



Mégis, ami a legjobban működik A Baglyok Bíróságában, az Batman és szeretett városa kapcsolatának alapos átértékelődése. A képregényekben évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen alaptézis volt, hogy főhősünk úgy ismeri a várost, mint a saját tenyerét, minden zegzugot figyel, minden kisebb-nagyobb dologgal tisztában van, a piti gengsztereket ugyanúgy nyilvántartja, mint a luxuslakosztályaikban terpeszkedő nagykutyákat, egyszerűen tényleg mindent tud, ami Gothamben történt, történik, vagy történni fog. Tehát ez a város Batman városa, mi több, annyira egybeforrtak, hogy gyakorlatilag Batman Gotham, Gotham pedig Batman. Így hát enyhén szólva is hidegzuhanyként hat hősünkre, amikor a világ legjobb detektívje előtt fény derül a Bagolybíróság létezésére, akik ráadásul már a város alapítása óta részei a mindennapi eseményeknek, ott vannak mindenhol, mégis csak nagyon-nagyon kevesen vették észre őket – és mire Batman felismeri a veszélyt, már túl késő. A karakter történetének abszolút legnyomorúságosabb mélypontja következik be, amikor szép sorban megkérdőjeleződnek az addig betonbiztos, megingathatatlannak vélt dolgok: minden, amit valaha hitt, vagy gondolt önmagáról és a városáról, minden, ami meghatározta Bruce Waynet és Batmant, egyszerre válik kétségessé, és a stabil meggyőződés helyét hirtelen átveszi a kétségbeesés és a kilátástalanság.  



Snyder nem kíméli a Sötét Lovagot, lépésről-lépésre lökdösi az összeomlás és az őrület gödre felé, mígnem egy erős, határozott lendülettel bele is taszítja a feneketlen mélységbe. Ehhez a brutális, fizikai és lelki értelemben vett meghasonuláshoz remekül asszisztálnak Greg Capullo rajzai. Igazából itt sikerül leginkább kamatoztatnia a Spawn-sorozatban szerzett tudását. Az összeomlás különböző fokozatait tökéletesen vitte fel a képregény lapjaira, az ábrázolásmódja hihetetlenül nyers, zavaros és valamilyen szinten félelmetesen horrorisztikus is. Mindennek a megkoronázásaként pedig a formátum is hozzáigazodott ehhez: kivételes formában sikerül kihasználni a szűk műfaji lehetőségeket. A több oldalon keresztül átforduló képek hitelesen adják át Batman becsavarodását, ahogy látszólag teljesen elveszíti ép elméjét, és sebesen száguld a horrorfilmbe illő borzalom legmélyebb bugyraiba. Miközben a Sötét Lovag felett egyre rettenetesebb és vészjóslóbb felhők gyülekeznek, úgy a történet is egyre zseniálisabb méreteket ölt, amelynek köszönhetően az utóbbi évek egyik, ha nem a legjobb Batman-képregénye születik meg, ami minden tekintetben párját ritkítja. Snyder történetvezetése és narratívája egyenesen arányos Capullo koromsötét, mocskos és szürke terekben ábrázoló karaktereivel, amikor pedig nem így tesz, akkor puccos, arany ragyogással felvértezett kirándulásokat tesz az olvasó a dúsgazdag felső tízezer képviselőinek környezetébe, amely igencsak erős, de éppen ezért zseniális kontrasztot képez Gotham véresebb, kegyetlenebb és nyomorúságosabb oldalával.     



A Baglyok Bírósága tökéletes modern Batman-sztori. Talán korai még klasszikusnak nevezni, ráadásul, bár a képregény végig tudja tartani a zseniális színvonalat, a fináléra egy kissé megbicsaklik, és elveszíti a lendületet (plusz egy kevésbé működő csavarral akar nagyot szólni a végén, félig-meddig sikertelenül), de ennek ellenére mégis a legjobb dolog, ami akkoriban kikerülhetett a Batman-legendárium boszorkánykonyhájából. Snyder és Capullo agyszüleménye nem csak azt mutatta meg, hogy így is meg lehet reformálni egy több mint hetven éves karaktert, hanem egyértelműen bebizonyította, hogy ezentúl csakis ezen a csapásvonalon kell Batman-sztorit alkotni.

Batman #15-27 (2016-2018)
DC Comics – A Legendás Batman #6: A Baglyok Bírósága (2019)
DC Comics – A Legendás Batman #7: A Baglyok városa (2019)
Batman #1-12 (2011-2012)
Batman Annual #1 (2012)
DVD / Blu-ray filmek olcsón
-11%
950 Ft (-11%)
850 Ft
-17%
2 950 Ft (-17%)
2 450 Ft
-51%
1 949 Ft (-51%)
950 Ft
Kritikák
Űrdongó
A Transformers-film, amire vártál - majdnem.
Alita: A harc angyala
A CGI-szem a lélek tükre.
Friss kritikák
Batman - A denevérember (Batman)
A harminc éve tartó tánc a sápadt holdfénynél.
Halloween: Feltámadás (Halloween: Resurrection)
Big Brother: Michael Myers Edition.
A Büntető (The Punisher)
Dolph Lundgren méltán elfeledett, Film+ gyanús Megtorlója.
Halálos iramban: Hobbs & Shaw (Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw)
A macsó kopasz bácsik visszatértek.
Stranger Things: Harmadik évad (Stranger Things: Season Three)
A retro kiszúrja a szemedet!