A Mission: Impossible II óta kemény hat év telt el, amely során nemcsak az akciófilmek és az emberek igényei változtak meg, hanem új hősöket is
teremtettek ezek az igények. Matt Damon főszereplésével elkészült Robert Ludlum
regénye alapján a Bourne-rejtély és a Bourne-csapda, valamint a James Bond
szériát is akkoriban rebootolták, tehát az egész zsáner új erőre kapott és
ebből a mókából Ethan Hunt sem maradhatott ki. Az M:I franchise sava-borsát
mindig az epizódok során bekövetkezett rendezőváltások adták, Brian De Palma
megfontolt és lassú, thrilleres beütésű első része, és John Woo
pisztolypárbajos, balettszerű koreográfiával operáló második epizódja után Tom
Cruise-ék az addig csak televíziós sorozatairól ismert J. J. Abrams-ot
választották, rá várt a feladat, hogy modernizálja a szériát és egyúttal saját
stílusát és látásmódját is hozzáadja. Abrams megvillantja azokat a
tapasztalatokat, amiket eddigi munkái során gyűjtött össze. ezért az M:I 2 is
egyfajta televíziós stílust kapott, egy kis Alias-os ízzel.
Mindent összevetve azért sikerült megőrizni a széria alapköveit,
sikeresen vegyítették Abrams stílusával és a Bourne akciófilmekkel divatba
hozott tulajdonságokkal. A forgatókönyvírók sokkal ember közelibbé formálták a
történetet, az első két epizódban nem igazán tudtunk meg sokat Hunt-ról és a
magánéletéről, most azonban újdonsült felesége is belekerül a jól megkavart
masszába. Sablon-sablon hátán, mondhatnánk és tényleg így van. Azonban mint
minden részben, itt is működik az, hogy egy klisés sztorit jól tudnak eladni.
Hunt-nak egyébként volt tanítványát kell megmentenie, akit egy nemzetközi
fegyverkereskedő rabolt el. Az ügynök már leszámolt a szolgálattal, kiképzőként
dolgozik és házasságát tervezgeti gyönyörű feleségével. Csak a régi barátja
miatt vállalja az akciót, amelynek hálójába egyre jobban belegabalyodik, s
ennek szerelme látja kárát, egy Nyúlláb nevezetű fegyvert kell megszereznie,
különben a neje meghal. A történeten valószínűleg csak az fog meglepődni, aki
ezelőtt még nem látott egy akciófilmet sem, egyébként a néző előre kitalálja a fordulatokat,
és hogy mi fog történni a következő egy percben.
Mégis, a harmadik rész korrekt történettel bír, bőven egy szinten van
az első kettővel. Jobban rávilágítanak Hunt szerelmi életére, persze itt sincs
semmi új a nap alatt, ezúttal egy megfáradt ügynök, aki békés életet akar élni,
veszély nélkül, de múltja ismét megtalálja és visszarángatják a csatasorba.
Ahogy a sorozatban lenni szokott, Hunt itt megint más karakter lett, nem az a
vérkomoly, hideg profi, mint az elsőben, és nem is mosolygós, vagánykodó piperkőc,
mint a másodikban. Ezúttal jóval emberibbre próbáltak formálni, de a karakter
kissé szentimentális lett. Tom Cruise alakítsa sem a legjobb, nagyon más, mint
ahogy eddig megismertük, egy profi titkos ügynökhöz képest túlságosan sokat
pityereg. Lényegében azért rendben van, de ezúttal jóval gyengébb a jelleme, a
szériában a leggyengébb. A csapat feeling sincs nagyon meg, együtt dolgoznak,
segítik egymást, de valahogy mégsem érezzük őket igazi csoportnak. Szerepük
sincs sok, bár szimpatikusak, John Rhys Meyers, Maggie Q és a visszatérő Ving
Rhames is, de a film legnagyobb része mégis Cruise-ra van kihegyezve.
A főellenség, akit Philip Seymour Hoffman alakít, viszont minden
szempontból telitalálat, egyértelműen a széria legjobb gonosztevője, egyébként
a nagyszerű alakítása miatt hisszük el neki hogy egy könyörtelen, brutális
állat, aki mindent megszerez, amit csak akar. John Woo hősi vérontása után
nehéz volt elképzelni, hogy a harmadik részben milyenek lesz az akciójelenetek
minősége, de Abrams sem vallott kudarcot. Hunt ismét elképesztő mutatványokat
hajt végre, a trükkök is nagyon jól sikerültek (sőt, a maszkos megoldás
kifejezetten tetszett, az előző részekben kicsit gagyinak érződtek ezek az
álcázási módszerek, de a számítógépes trükköknek köszönhetően itt nagyon jól
megoldották a szerepét). A hidas összecsapásnál megidéződik James Cameron
klasszikus akciómozija is a Két tűz között, ez egyébként az egyik legjobb
jelenet a filmben, de az első néhány perc is nagyon ott van, egyszerűen
hatalmas hajtóerőt ad a harmadik résznek egy ilyen kezdés. Sajnos azonban
akármennyire is próbálták kiküszöbölni a készítők az előző epizódokban
elszenvedett csorbákat, néhol túl giccses lett a harmadik felvonás, bár néhol
tényleg sikerült kijavítani a negatívumokat, realisztikusabb, feszesebb lett
egy kicsit a cselekmény tempója, tele van jól megkoreografált
akciójelenetekkel.
Érdemes megemlíteni Simon Pegg-et, aki alig szerepel néhány percet,
azonban játéka hozzátesz egy kis humort a filmhez, a poénjai nagyon ülnek, már
a puszta viselkedése is mosolygásra készteti a nézőt, leginkább az ő karakteréről
érezzük azt, hogy bőven kaphatna több szerepet a folytatásokban (és a negyedik
részt elnézve ez meg is történt). Az IMF fejét ezúttal Laurence Fishburne
személyesíti meg, hasonló profizmussal, mint tette azt Jon Voight és Anthony
Hopkins az előzményekben. Ami azonban a nézők többségében kiveri a
biztosítékot, az Cruise gyenge játéka és szentimentalizmusa, érzékenysége,
valamint a szerelemi vonal és az ezzel járó giccsek. A vége felé valóban
nevetséges néhol a film, Hunt-ot kiütik, de még előtte felesége szemébe mondja
a varázsszót (szeretlek), aztán a nő, aki addig sosem fogott kezében pisztolyt,
simán megöl két embert halálpontos célzással. Ilyen és egyéb giccses és
hiteltelen jelenetek előfordulnak a harmadik részben, ám összességében Abrams
egy korrekt akciómozit tett le az asztalra, amely nagyívben felülmúlja az első
felvonást, a másodiknál pedig csak egy hangyányival jobb. A mozi első fele
nagyon tempós, feszes, egymást követik az események, nagyon formában van
mindenki, a másik felétől kissé megindul a lejtő fel, de Abrams munkája bőven
elég ahhoz, hogy ez legyen a legjobb rész a szériában, ha még egy
ujjhossznyival is.