Geekz, videojáték
Deadlight: Director's Cut
Geekz, videojáték
Koromsötét zombiapokalipszis.


A spanyolországi Madridban működő Tequila Works nevű fejlesztőstúdió még 2012-ben rukkolt elő legelső játékával, mely a Deadlight címet kapta. A műfajában ízig-vérig túlélőhorror kategóriába tartozó cucc Xbox 360 konzolra, és PC-re jelent meg annak idején, most azonban nextgenen is átélhetjük az 2D-s játékmenetű zombiapokalipszist. A Deadlight: Director’s Cut (azaz egy afféle rendezői változat, jobb grafikával, és néhány extrával) PS4, és Xbox One gépeken (az írás az előbbi verzió alapján készült) is megkezdi a hódítását. A hódítás szó köré azért képzeljünk oda egy jókora idézőjelet, ugyanis a játék már az eredeti verzióját tekintve is legjobb esetben egy erősen közepes program volt, néhány jó ötlettel, de összességében kiforratlan megvalósítással. A Director’s Cut pedig – bár az tény, hogy igyekszik néhány alapvető problémát kijavítani – szinte semmiben sem több mint az alapjáték, azonban miközben játszik vele az ember, nem tudja nem észrevenni azt a szenvedélyt, amivel megszülték a koncepciót. A fejlesztők minden bizonnyal rajongással, és lelkesedéssel túlfűtött arcok, akik csupán szórakoztatni szerették volna mindazokat, akik minden ilyen retro-stílussal megáldott játékra habzó szájjal csapnak le. Alkotásuk egyfajta tiszteletadás az olyan klasszikus, ’80-as, és ’90-es években megjelent oldalra scrollozós platformjátékok felé, mint a Prince of Persia, az Another World, vagy a Flashback. Mindezt nyakon öntve sötét, komor látványvilággal, kifejezetten borongós (és néhol erős) hangulattal, rothadó, fogat csikorgató, emberi húsra éhező zombikkal, akik folyton a nyakunkba lihegve próbálnak belőlünk kiharapni egy darabot. Ehhez jön még az ügyességi mászkálós gameplay, vegyítve ezzel a poszt-apokaliptikus agymenéssel, ami, ha igazi klasszikusként nem is, egy szórakoztató, pár órás mókaként még mindig képes jól működni.  



1986-ban járunk, az USA egyik félreeső városában, Seattle-ben. Egy ideje már kitört a járvány, a világot elárasztották az élőhalottak, az emberek egyre csak fogynak, a túlélők pedig tovább küzdenek, csakhogy élhessenek még egy napig, nem tudva, hogy melyik is lesz az utolsó. Mindenhol eluralkodott a káosz, az egykor sűrűn lakott városrészek most épületei most romhalmazként emelkednek ki a holttestek, autóroncsok, és lángok közül. Főhősünk, Randall Wayne egykor vadőr volt, most eltűnt feleségét, és kislányát keresi a káoszban. A szóbeszéd szerint a hadsereg egy menekülttábort állított fel nem messze a várostól, így Randall reménykedik benne, hogy szerettei is ott tartózkodnak, ezért elkeseredetten elindul, hogy rájuk leljen, azonban ez nem lesz könnyű feladat. Egy sereg zombin kell átverekednie magát, életveszélyes helyeken, nemcsak az élőholtak seregétől, de azon túlélőktől tartva is, akiknek kevésbé békések a szándékaik.  



A Deadlight természeten tartalmazza az összes olyan klisét, szinte kivétel nélkül, amelyek jellemzőek a szokásos zombi-sztorikra. Felbukkannak más túlélők is, akik szeretnének kikeveredni a vérrel, és belsőségekkel teletömött posványból, szemtanúi lehetünk a járvány szívszorító, kegyeletlen hatásainak, képbe kerül a gonosz katonaság is, ezek mellett pedig tényleg szinte minden, ami a műfajhoz tartozik. A játék legnagyobb pozitívumai közé vitathatatlanul ezek tartoznak. A tálalás, és a hangulat, a nyomasztó sztori, amely nélkülöz mindenféle humort, komolytalanságot, amiben viszont része lehet a játékosnak, ha elindítja a programot, az csakis a kilátástalanság, a pusztulás, és a gyorsan rothadó világ. Ezek pedig a stáblista kezdetéig elkísérnek minket. A történet képregényes átvezetők formájában elevenedik meg előttünk, amik csak fokozzák borzongató hangulatot. Sajnos a jó történetet, és koncepciót, több hiba is beárnyékolja, leginkább az, hogy az ugrálós részek nemegyszer pontatlanok. Sokszor nem a saját hibánkból halunk meg, esünk le, ugrunk rosszul, hanem mert a játék nem tudja rendesen kezelni a platformokon való megkapaszkodást, vagy nem reagál úgy a főszereplő, ahogyan azt mi szeretnénk. Nem segít ezen a koromfekete látványvilág sem, aminek köszönhetően rendkívül sötét a játék, sokszor alig látni valamit, megnehezíti a tájékozódást, és a továbbjutást is. Egyébként pedig feladataink kimerülnek annyiban, mint a többi hagyományos 2D-s játékmenetű platformer-akciójátékokban, azaz meg kell találnunk a tovább vezető utat, gombokat nyomkodni, ugrálni, kúszni-mászni, menekülni, nem utolsósorban pedig legyőzni a ránk támadó zombihordákat (baltával, pisztollyal, vagy puskával – sokszor ez sem sikerül mindig fényesen, és nem a mi hibánkból).  



A Director’s Cut nem nyújt sokkal többet, mint az alapjáték, legfontosabb újdonsága a túlélőmód, azaz a Survival, amelyben Randall egy kiürült kórházban ragad, és minél tovább túl kell élnie a rá támadó zombik csapatának a támadásait. A fejlesztők valamennyit finomítottak az animációkon, és az irányításon (bár nem annyit, mint kellett volna), az Extra menüpontban pedig különböző látványterveket, videókat láthatunk a játék készültéről, a zombihentet pedig immár 1080p felbontásban élvezhetjük. Már ameddig tart a játék: sajnos elsőre is csak 4-5 órát vesz igénybe a sztori, ami a mai világban több mint kevés, még egy ilyen program esetében is. Viszont, őszintén szólva, nem is érezzük azt a történet végeztével, hogy nagyon hiányozna még 1-2 plusz óra. A Deadlight nem váltja meg a világot, és hemzseg a hibáktól, azonban akik szeretnének egy jót nosztalgiázni, és kicsit feleleveníti a régi időket, azoknak tökéletes szórakozás lesz. A zombitörténetek rajongóinak szintén nyújthat egy kis önfeledt szórakozást, de többet felesleges is elvárni tőle.



A játékszoftvert a Magnew Distribution biztosította. Köszönjük a támogatást!
DVD / Blu-ray filmek olcsón
Kritikák
Űrdongó
A Transformers-film, amire vártál - majdnem.
Alita: A harc angyala
A CGI-szem a lélek tükre.
Friss kritikák
A törvény nevében: Harmadik évad (True Detective: Season Three)
Fény vs. sötétség: Harmadik menet.
Bosszúállók: Végjáték (Avengers: Endgame)
Egy korszak vége.
Neverland elhagyása (Leaving Neverland)
Hullagyalázás lvl végtelen.
Kedvencek temetője (Pet Sematary)
Néha jobb, ha a megfilmesíthetetlen regény megfilmesítetlen marad.
Shazam!
Az igazi Marvel Kapitány!